PROLOOG

dinsdag 13 juni 2006.

Het schooljaar 2005-2006 is bijna voorbij. Mijn 36e jaar als onderwijzer! Zoals het zich laat aanzien, moet, euhh… mag ik nog zo’n vier jaar doorgaan. De planning is dat ik met 62 jaar en 3 maanden stop. Dan zitten we op 1 april 2010. Dan heb ik nog een redelijk inkomen, tenminste volgens de huidige regelgeving. Of die zo blijft, dat is zeer de vraag. Niets is zo veranderlijk als de onderwijswetgeving geloof ik. Eventueel maak ik dat schooljaar dan nog wel af. Dat zien we tezijnertijd nog wel. De datum 10-10-‘10 lijkt me een hele fijne en symbolische mijlpaal. Drie keer een 10, wat wil je nog meer, na zoveel jaren onderwijs?

Ik heb het plan opgevat om van deze vier jaren een dagboek bij te houden. Of  er ook elke dag iets in geschreven wordt weet ik niet. De belangrijkste feiten en gebeurtenissen zal ik proberen vast te leggen. Over 5 jaar zal dit boek dan af zijn en ik hoop rijp voor de drukpers of gewoon zo.

 

donderdag 15 juni 2006

Vanmorgen al voor half 9 een gesprek met Harm over de formatie van het komende schooljaar.

Eerst wilde men dat ik op vijf voormiddagen de groepen 4 ging ondersteunen. Van de 2 groepen worden dan 3 groepen gemaakt. Op zich een mooi plan. Maar ik wil eigenlijk wel graag een hele dag vrij en als ik elke ochtend moet werken, dan is dat niet mogelijk. Daar staan dan wat meer vrije middagen tegenover, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een vrije dag, en het liefst de woensdag. Ik hoor het wel.

Ik heb, na 35 jaren voor de klas, dit schooljaar geen eigen groep gehad. Ik had er zelf om gevraagd, maar het was in het begin best wel even wennen. Elke dag bijna een andere groep, en soms wel twee op een dag. In 13 verschillende groepen ben ik geweest. Een heel aparte gewaarwording. Geen groepsverantwoordelijkheid, geen rapporten, geen ouderavonden. Dit is het voordeel. Wel elke dag iets anders. Maar gezien mijn ervaring in al die groepen vond ik dat geen probleem. Ik heb ook veel meer kinderen leren kennen op school. Dat zal volgend jaar wel weer anders worden.

 

zondag 18 juni 2006

Vandaag is het vaderdag

De kinderen hebben me gisteravond tijdens een gezellige barbecue best wel verwend met moderne waxinelichtjes.

Morgen weer naar school, een hele dag ict. Kan ik eindelijk weer verder met het in kaart brengen van de orthotheek.

 

maandag 19 juni 2006.

Vandaag heb ik ict-tijd. Ik ga verder met het invoeren van de orthotheekmaterialen. Het schiet al op, maar het probleem is dat ik niet altijd in die ruimte kan. Ook moeten vandaag een aantal collega’s op voor het DRO; het digitaal rijbewijs onderwijs. Ik moet dat dit jaar regelen, omdat Toon een beetje uit de running is. Er wordt door sommigen flink gemopperd. Waarom moet dat nou allemaal. Een enkeling wil het liever helemaal niet doen of wil het uitstellen. Tja, de boodschapper krijgt vaak de schuld, maar ik voer alleen uit wat vorig jaar al ingezet is en waar iedereen ruim een jaar de tijd voor heeft gehad om zich voor te bereiden. En wat stelt het nou eigenlijk helemaal voor. Een briefje typen, een tabelletje maken en dat versturen als een e-mailbijlage. Een kind kan de was doen. Nou, mooi niet dus. Ik zet ze na school aan de gang en help af en toe een beetje. Harm vertelt me tussen de bedrijven door nog even hoe mijn dagen voor het volgende schooljaar worden ingevuld. Bijna alle tijden zijn nu bekend. Ik ga op de maandagen ADV invullen voor Jannie en Wies. Op de dinsdagen ben ik vrij. Woensdag om de veertien dagen groep 4,  evenals de donderdag en de vrijdagochtend. De overige tijden heeft Ria die groep. Ik zal weer een beetje aan groepsverantwoordelijkheid moeten wennen. De belofte, door de vorige directeur gemaakt, dat ik nooit geen groepsverantwoordelijkheid meer zou hoeven dragen, kan natuurlijk niet uitgevoerd blijven. Nieuwe bezems, afijn, op zich is dat ook geen ramp. Maar ik was het dit jaar een beetje gewend.

Als iedereen aan het werk is ga ik naar huis, het is lekker weer en ik heb zin om wat luchtigs aan te trekken. Het is erg plakkerig vandaag.

 

dinsdag 20 juni 2006.

De laatste lentedag. Morgen begint de zomer. De langste dag. Altijd weer heerlijk om naar uit te kijken. Een minpuntje is dat de dagen daarna dan weer korter worden. En we hebben nog zo weinig van de lente kunnen genieten. Maar de laatste weken waren heerlijk. Soms al weer te heet in de school.

Vanavond een mailtje van Harm. Teaminfo nr. 9 rolt uit de printer. Al weer een nieuw plannetje voor de formatie voor het komend jaar. Ik weet al weer wat meer. Bijna al mijn uren zijn nu ingepland. Alleen voor de helft van de woensdagen en de vrijdagmiddag moet nog wat ingevuld worden. Ik hoop dat men ook tijd vrijmaakt voor ict. Er staat nu ook in welk lokaal we moeten gaan inrichten.

 

maandag 26 juni 2006.

De laatste schoolweek is aangebroken. Het is, zoals altijd, al vroeg in de morgen erg hectisch.

Een gekakel van jewelste; het lijkt soms wel een kippenhok.

Vandaag komt Jan, de bict-er, samen met mij bekijken wie geslaagd is voor het dro-examen.

Iedereen, die op is geweest, is geslaagd en straks onder de pauze zal ik de diploma’s en cadeautjes (een usb-stick met Mosaïeklogo!) uitreiken.

Verder had ik deze dag weer ict-tijd. Ik kan mooi verder gaan met het invoeren van alle orthotheekmaterialen. Het schiet al aardig op, maar ik denk niet dat ik dit schooljaar er mee klaar kom. Ik moet nogal eens verkassen als iemand anders in deze ruimte moet zijn.

Verder moeten we nog wat regelen voor het komende schooljaar. Ik krijg, samen met Ria, een ander lokaal en dat proberen we deze week in te ruimen. Na school bespreken we even hoe we alles zullen gaan doen. Morgen ben ik vrij en woensdag komen de kinderen al kennismaken met hun nieuwe leerkracht. We spreken ook nog even de kinderen door die we volgend jaar in onze klas krijgen. Ria heeft ze dit jaar bijna allemaal gehad, dus die kent ze al. En verder heb ik gehoord dat veel ouders en kinderen het wel leuk vinden dat ze nu ook een meester krijgen.

 

donderdag 29 juni 2006.

Vandaag is de laatste schooldag. Ik heb ict-tijd, want Arianna wil zelf haar klas. Nu kan ik nog mooi wat aan de orthotheek werken. Dat wilde ik dit schooljaar afkrijgen, maar dat is helaas niet gelukt. Het is best wel veel werk en ook moest ik enkele dagen een klas overnemen. Anders had ik dit waarschijnlijk wel af kunnen maken.

 Soms komt er een kind mij een bloem of iets anders brengen. Erg leuk altijd zo’n kleine attentie, daar doe je het eigenlijk toch voor. Zelfs van een meisje dat ik maar een half uurtje per week heb, kreeg ik een mooie bloem. Vanmiddag moeten we ons nieuwe lokaal nog inrichten. Overal moeten we nog wat tafels en stoelen vandaan halen. Maar eerst moet die klas nog over huizen en dan kunnen Ria en ik pas aan de slag. Tegen half 4 hebben we de helft van het aantal setjes er in. Er komen nog wat kinderen en ouders bedanken en een fijne vakantie toewensen. We gaan nog even verder met het inruimen van het lokaal.

Even tussendoor hebben we ook nog een spoedvergadering van de MR. Een van onze collega’s krijgt een andere functie en daar moet het personeelsdeel van de MR nog haar goedkeuring aan verlenen. Harm legt het een en ander uit en we kunnen daarmee akkoord gaan, te meer omdat de betreffende persoon het zelf ook een prima oplossing vindt.

We gaan daarna nog even verder met de klas. Rond kwart voor 5 zullen we gezamenlijk een borrel gaan pakken op het terras van het café. Daar zijn we wel aan toe. We houden het voor gezien vandaag. Ik ben erg plakkerig met dit warme weer. Morgenvroeg zullen we nog even verder gaan met de voorbereidingen voor het komend schooljaar.

Op het zonnige terras laten we ons het koele bier heerlijk smaken. Dit hebben we wel verdiend, vind ik, na deze hectische dagen. Zoals altijd aan het eind van een schooljaar. Het lijkt trouwens wel of de schooljaren steeds korter worden, of in ieder geval steeds sneller voorbij gaan. Het zal er wel aan liggen dat ik zelf ouder word. Misschien verwerk ik alles wat langzamer.

In ieder geval, we gaan genieten van een hopelijk zonnige zomervakantie.

Tot 14 augustus!

terug naar inhoudsopgave 

© 2015, Arnold Zegers Uitgegeven in eigen beheer
Alle rechten voorbehouden.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. - info@arnoldzegers.nl