PROLOOG dinsdag 13
juni 2006. Het schooljaar 2005-2006 is bijna voorbij. Mijn 36e
jaar als onderwijzer! Zoals het zich laat aanzien, moet, euhh… mag ik
nog zo’n vier jaar doorgaan. De planning is dat ik met 62 jaar en 3
maanden stop. Dan zitten we op 1 april 2010. Dan heb ik nog een redelijk
inkomen, tenminste volgens de huidige regelgeving. Of die zo blijft, dat
is zeer de vraag. Niets is zo veranderlijk als de onderwijswetgeving
geloof ik. Eventueel maak ik dat schooljaar dan nog wel af. Dat zien we
tezijnertijd nog wel. De datum 10-10-‘10 lijkt me een hele fijne en
symbolische mijlpaal. Drie keer een 10, wat wil je nog meer, na zoveel
jaren onderwijs? Ik heb het plan opgevat om van deze vier jaren een
dagboek bij te houden. Of er
ook elke dag iets in geschreven wordt weet ik niet. De belangrijkste
feiten en gebeurtenissen zal ik proberen vast te leggen. Over 5 jaar zal
dit boek dan af zijn en ik hoop rijp voor de drukpers of gewoon zo. donderdag 15
juni 2006 Vanmorgen al voor half 9 een gesprek met Harm over
de formatie van het komende schooljaar. Eerst wilde men dat ik op vijf voormiddagen de
groepen 4 ging ondersteunen. Van de 2 groepen worden dan 3 groepen
gemaakt. Op zich een mooi plan. Maar ik wil eigenlijk wel graag een hele
dag vrij en als ik elke ochtend moet werken, dan is dat niet mogelijk.
Daar staan dan wat meer vrije middagen tegenover, maar mijn voorkeur
gaat toch uit naar een vrije dag, en het liefst de woensdag. Ik hoor het
wel. Ik heb, na 35 jaren voor de klas, dit schooljaar
geen eigen groep gehad. Ik had er zelf om gevraagd, maar het was in het
begin best wel even wennen. Elke dag bijna een andere groep, en soms wel
twee op een dag. In 13 verschillende groepen ben ik geweest. Een heel
aparte gewaarwording. Geen groepsverantwoordelijkheid, geen rapporten,
geen ouderavonden. Dit is het voordeel. Wel elke dag iets anders. Maar
gezien mijn ervaring in al die groepen vond ik dat geen probleem. Ik heb
ook veel meer kinderen leren kennen op school. Dat zal volgend jaar wel
weer anders worden. zondag 18
juni 2006 Vandaag is het vaderdag De kinderen hebben me gisteravond tijdens een
gezellige barbecue best wel verwend met moderne waxinelichtjes. Morgen weer naar school, een hele dag ict. Kan ik
eindelijk weer verder met het in kaart brengen van de orthotheek. maandag 19
juni 2006. Vandaag heb ik ict-tijd. Ik ga verder met het
invoeren van de orthotheekmaterialen. Het schiet al op, maar het
probleem is dat ik niet altijd in die ruimte kan. Ook moeten vandaag een
aantal collega’s op voor het DRO; het digitaal rijbewijs onderwijs. Ik
moet dat dit jaar regelen, omdat Toon een beetje uit de running is. Er
wordt door sommigen flink gemopperd. Waarom moet dat nou allemaal. Een
enkeling wil het liever helemaal niet doen of wil het uitstellen. Tja,
de boodschapper krijgt vaak de schuld, maar ik voer alleen uit wat vorig
jaar al ingezet is en waar iedereen ruim een jaar de tijd voor heeft
gehad om zich voor te bereiden. En wat stelt het nou eigenlijk helemaal
voor. Een briefje typen, een tabelletje maken en dat versturen als een
e-mailbijlage. Een kind kan de was doen. Nou, mooi niet dus. Ik zet ze
na school aan de gang en help af en toe een beetje. Harm vertelt me
tussen de bedrijven door nog even hoe mijn dagen voor het volgende
schooljaar worden ingevuld. Bijna alle tijden zijn nu bekend. Ik ga op
de maandagen ADV invullen voor Jannie en Wies. Op de dinsdagen ben ik
vrij. Woensdag om de veertien dagen groep 4,
evenals de donderdag en de vrijdagochtend. De overige tijden
heeft Ria die groep. Ik zal weer een beetje aan
groepsverantwoordelijkheid moeten wennen. De belofte, door de vorige
directeur gemaakt, dat ik nooit geen groepsverantwoordelijkheid meer zou
hoeven dragen, kan natuurlijk niet uitgevoerd blijven. Nieuwe bezems,
afijn, op zich is dat ook geen ramp. Maar ik was het dit jaar een beetje
gewend. Als iedereen aan het werk is ga ik naar huis, het
is lekker weer en ik heb zin om wat luchtigs aan te trekken. Het is erg
plakkerig vandaag. dinsdag 20
juni 2006. De laatste lentedag. Morgen begint de zomer. De
langste dag. Altijd weer heerlijk om naar uit te kijken. Een minpuntje
is dat de dagen daarna dan weer korter worden. En we hebben nog zo
weinig van de lente kunnen genieten. Maar de laatste weken waren
heerlijk. Soms al weer te heet in de school. Vanavond een mailtje van Harm. Teaminfo nr. 9 rolt
uit de printer. Al weer een nieuw plannetje voor de formatie voor het
komend jaar. Ik weet al weer wat meer. Bijna al mijn uren zijn nu
ingepland. Alleen voor de helft van de woensdagen en de vrijdagmiddag
moet nog wat ingevuld worden. Ik hoop dat men ook tijd vrijmaakt voor
ict. Er staat nu ook in welk lokaal we moeten gaan inrichten. maandag 26
juni 2006. De laatste schoolweek is aangebroken. Het is, zoals
altijd, al vroeg in de morgen erg hectisch. Een gekakel van jewelste; het lijkt soms wel een
kippenhok. Vandaag komt Jan, de bict-er, samen met mij
bekijken wie geslaagd is voor het dro-examen. Iedereen, die op is geweest, is geslaagd en straks
onder de pauze zal ik de diploma’s en cadeautjes (een usb-stick met
Mosaïeklogo!) uitreiken. Verder had ik deze dag weer ict-tijd. Ik kan mooi
verder gaan met het invoeren van alle orthotheekmaterialen. Het schiet
al aardig op, maar ik denk niet dat ik dit schooljaar er mee klaar kom.
Ik moet nogal eens verkassen als iemand anders in deze ruimte moet zijn. Verder moeten we nog wat regelen voor het komende
schooljaar. Ik krijg, samen met Ria, een ander lokaal en dat proberen we
deze week in te ruimen. Na school bespreken we even hoe we alles zullen
gaan doen. Morgen ben ik vrij en woensdag komen de kinderen al
kennismaken met hun nieuwe leerkracht. We spreken ook nog even de
kinderen door die we volgend jaar in onze klas krijgen. Ria heeft ze dit
jaar bijna allemaal gehad, dus die kent ze al. En verder heb ik gehoord
dat veel ouders en kinderen het wel leuk vinden dat ze nu ook een
meester krijgen. donderdag 29
juni 2006. Vandaag is de laatste schooldag. Ik heb ict-tijd,
want Arianna wil zelf haar klas. Nu kan ik nog mooi wat aan de
orthotheek werken. Dat wilde ik dit schooljaar afkrijgen, maar dat is
helaas niet gelukt. Het is best wel veel werk en ook moest ik enkele
dagen een klas overnemen. Anders had ik dit waarschijnlijk wel af kunnen
maken. Soms
komt er een kind mij een bloem of iets anders brengen. Erg leuk altijd
zo’n kleine attentie, daar doe je het eigenlijk toch voor. Zelfs van
een meisje dat ik maar een half uurtje per week heb, kreeg ik een mooie
bloem. Vanmiddag moeten we ons nieuwe lokaal nog inrichten. Overal
moeten we nog wat tafels en stoelen vandaan halen. Maar eerst moet die
klas nog over huizen en dan kunnen Ria en ik pas aan de slag. Tegen half
4 hebben we de helft van het aantal setjes er in. Er komen nog wat
kinderen en ouders bedanken en een fijne vakantie toewensen. We gaan nog
even verder met het inruimen van het lokaal. Even tussendoor hebben we ook nog een
spoedvergadering van de MR. Een van onze collega’s krijgt een andere
functie en daar moet het personeelsdeel van de MR nog haar goedkeuring
aan verlenen. Harm legt het een en ander uit en we kunnen daarmee
akkoord gaan, te meer omdat de betreffende persoon het zelf ook een
prima oplossing vindt. We gaan daarna nog even verder met de klas. Rond
kwart voor 5 zullen we gezamenlijk een borrel gaan pakken op het terras
van het café. Daar zijn we wel aan toe. We houden het voor gezien
vandaag. Ik ben erg plakkerig met dit warme weer. Morgenvroeg zullen we
nog even verder gaan met de voorbereidingen voor het komend schooljaar. Op het zonnige terras laten we ons het koele bier
heerlijk smaken. Dit hebben we wel verdiend, vind ik, na deze hectische
dagen. Zoals altijd aan het eind van een schooljaar. Het lijkt trouwens
wel of de schooljaren steeds korter worden, of in ieder geval steeds
sneller voorbij gaan. Het zal er wel aan liggen dat ik zelf ouder word.
Misschien verwerk ik alles wat langzamer. In ieder geval, we gaan genieten van een hopelijk
zonnige zomervakantie. Tot 14 augustus! © 2015, Arnold Zegers
Uitgegeven in eigen beheer |